Should the Norwegian commercial transport sector be subsidized?

Abstract:

Norway has ratified the Paris Agreement, according to which the country has committed to reducing greenhouse gas emissions by 40 percent by 2030, compared to emission levels in 1990. The Norwegian commercial transport sector is responsible for about 10 percent of CO2 emissions in Norway. This thesis analyzes the optimal environmental policy for this sector. More specifically, it argues under which circumstances it would be optimal to introduce subsidies on investment in capital and abatement, which would spur a transition to environmentally-friendly technologies. The theoretical model features a two-stage game. The analysis of results follows from a numerical simulation of the model. The main result of the thesis is that the tax should be the main environmental policy and that introducing subsidies is only desirable under certain circumstances.


Abstract in Norwegian:

Skal norsk tungtransport subsidieres?

Norsk tungtransport står for ca. 10 prosent av CO2-utslippene i Norge. Denne oppgaven prøver å finne ut den optimale miljøpolitikken for denne sektoren. Ved bruk av teoretisk modell analyserer jeg en kombinasjon av skatt og subsidier for investering i kapital og utslipp reduksjon, noe som ville effektivisere overgang til miljøvennlige teknologier. Analysen av resultatene følger av en numerisk simulering av modellen. Hovedresultatet av oppgaven er at skatten skal være den viktigste miljøpolitikken, og at innføring av subsidier kun er ønskelig under visse forutsetninger.

Published Jan. 8, 2019 1:13 PM - Last modified Jan. 11, 2019 11:23 AM