Nina Drange

Seniorforsker

Utdannelse

Ph. D. Economics, University of Stavanger, 2012

M.A. Economics, University of Oslo/University of Essex, 2006

Forskningsinteresser

Labor economics, economics of education, early childhood interventions

Curriculum Vitae

Utvalgte publikasjoner

­

Vitenskapelige tidsskrift

Forfatter(e):Tittel:År:Referanse:Lenke:
Drange, Nina, Astrid Marie Jorde SandsørThe effects of a free universal after-school program on child academic outcomes2024Economics of Education Review Forthcoming
Hart, Rannveig Kaldager, Synøve Nygaard Andersen, Nina DrangeEffects of extended paternity leave on family dynamics2022Journal of Marriage and Family [DOI]
Drange, Nina, Trude Gunnes and Kjetil TelleWorkload, staff composition, and sickness absence: findings from employees in child care centers2021Empirical Economics Vol. 61(6), pages 3375-3400[PDF] [DOI]
Drange, Nina, Kjetil TelleSegregation in a Universal Child Care System: Descriptive Findings from Norway2020european sociological review vol 36(6), 886-901[PDF] [DOI]
Drange, Nina and Marte RønningChild care center quality and early child development2020Journal of Public Economics Vol 188[PDF] [DOI]
Vis alle publikasjoner

Bokkapittel

Forfatter(e):Tittel:År:Referanse:Lenke:
Rogstad, Jon, Bjørnset, Mathilde, Drange, Nina, Gjefsen, Hege Marie og Marianne Takvam KindtFraværsgrensen i videregående skole: Perspektiver, konsekvenser og erfaringer2021[PDF]
Vis alle publikasjoner

Frisch Rapport

Forfatter(e):Tittel:År:Referanse:Lenke:
Drange, Nina, Karen Hauge, Tao Zhang, Markus Roos Breines, Bjorn Dapi, Torgeir NyenForsøk med stipend til fagarbeidere. Rapport fra hovedforsøket (fase 3)2023Nr. 4[PDF]
Hauge, Karen, Nina Drange, Simen Markussen, Ester Bøckmann, Bjorn Dapi, Anna Hagen TønderForsøk med stipend til fagarbeidere. Rapport fra pilot-fasen (fase 2)2023Nr. 3[PDF]
Drange, Nina, Øystein M. Hernæs, Simen Markussen, Inger Oterholm, Oddbjørn Raaum, Tor SlettebøBarn, unge og familier i barnevernet - En longitudinell registerstudie. Delprosjekt 2: Hvordan går det med barna?2022Nr. 2[PDF]
Drange, Nina, Øystein M. Hernæs, Simen Markussen, Inger Oterholm, Oddbjørn Raaum, Tor SlettebøRapport Delprosjekt 1: Beskrivende analyser – barn og familier i barnevernet2021Nr. 4[PDF]
Drange, Nina og Øystein M. HernæsKvantitativ beskrivelse av institusjonspopulasjonen2020Nr. 3[PDF]
Vis alle publikasjoner

Andre skrifter

Forfatter(e):Tittel:År:Referanse:Lenke:
Drange, NinaGratis kjernetid i barnehage i Oslo Rapport 4: Oppfølging av barna på 10. trinn2023SSB rapport 2023/44[PDF]
Rege, Mari, Tormod Bøe, Nina Drange, Tone Fløtten, Hanne Glemmestad, Kjell Hugvik, Kjell Gunnar Salvanes, Henrik Daae ZachrissonEn barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier2023Ekspertgruppe om Barn i fattige familier Barne- og familiedepartementet[PDF]
Baker, M., Drange, N. and H. M. GjefsenAn evaluation of a national program to reduce student absenteeism in high school2022NBER Working Paper 30194[PDF] [DOI]
Drange, N., H. Gjefsen, M.K. Kindt, J. RogstadSuksess og besvær. Evaluering av fraværsgrensen i videregående skole 2016-2019 Sluttrapport2020Fafo-rapport 2020:09[PDF]
Vis alle publikasjoner

Prosjekter

­  Kun pågående prosjekter
Warning: Undefined variable $last_project in /srv/vortex/www.frisch.uio.no/data/vrtx/php/functions.php on line 143
Prosjekt-ID:Tittel:Ekstern ref:
1191Den fallende sysselsettingsraten og dens tiltagende sosiale gradient280350/GE
1224Socioeconomic gaps in language development and school achievement Mechanisms of inequality and opportunityEU ID 818425
1327Utvikling av et forsøk med stipend1650krbe
1328Utvidet rett til videregående opplæring2022/1314
1495Økonomiske insentiver i introduksjonsprogrammet
2144Norwegian Fiscal Studies - A Centre for Research in Public Finance341250
4117Virkninger av barnevern288813
4144Improving the monitoring, treatment and prevention of population drug abuse335855
4821Barn, unge og familier i barnevernet- En longitudinell registerstudie2018/51758-24 Arkivkode 040.3.
Publisert 2. jan. 2020 12:06 - Sist endret 14. des. 2023 11:41