­
English

Skjerpede akademiske krav for tildeling av fullt stipend Effekten av gradsomgjøringslån for gjennomføringsrate

Lenke til artikkel:

[PDF]

Forfattere:

Melsom, Selma Conradi

År:

2024

Referanse:

Andre skrifter
Masteroppgave

Sammendrag

Fra og med høsten 2019 ble det inkludert et gradsomgjøringslån i studiestøtteordningen i Norge, med hensikt å øke gjennomføringen i høyere utdanning. Reformen strammet inn de akademiske kravene for å kvalifisere for den samme stipendandelen som tidligere. Denne studien anvender en forskjell-i-forskjeller modell for å estimere effekten av gradsomgjøringslån for gjennomføringsraten blant norske masterstudenter. Resultatene viser en statistisk signifikant og positiv effekt blant studenter som var påvirket av reformen i det siste året av studiet sitt. For studenter som ble påvirket fra studiestart eller etter ett semester er effekten negativ men svakt signifikant. Jeg finner at estimatene er robuste på tvers av en rekke alternative empiriske spesifikasjoner. Koronapandemien kan ha påvirket sistnevnte estimat, og dette gjør det vanskelig å trekke klare konklusjoner for gyldigheten av dette resultatet. Imidlertid viser en supplerende analyse at reformen hadde en signifikant negativ effekt på studieprogresjonen før pandemien inntraff.

Prosjekt info:

Oppdragsgiver: Utdanningsdirektoratet
Oppdragsgivers prosjektnr.: 2022/1314
Frisch prosjekt: 1328 - Utvidet rett til videregående opplæring