Impact of the school environment on medical treatment of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): A population-wide register data study of School-Wide Positive Behavioral Interventions and Supports (SWPBIS)
Lenke til artikkel:
Forfattere:
Borgen, N.T., Frønes, I. and O.Raaum
År:
2021
Referanse:
Vol 92(5), 2089-2105Sammendrag
I denne artikkelen ser forfatterne nærmere på om PALS har påvirket elevenes bruk av ADHD-medisiner, hentet fra Reseptregisteret. Forfatterne Borgen, Frønes og Raaum finner at PALS reduserer sannsynligheten for ADHD-medisiner i 14-16 årsalderen med 12 prosent. Denne reduksjonen drives hovedsakelig av høyrisikoelever som gikk i barneskoler som implementerte PALS med høy fidelitet.
For beskrivelse av hele prosjektet, se lenke under til prosjektets hjemmeside.
Prosjekt info:
Oppdragsgiver: NFROppdragsgivers prosjektnr.: 238050
Frisch prosjekt: 1106 - Langtidseffekter av skoleprogrammer i Norge