Sammendrag:
SNoW-No modellen (Statistics Norway World Model), en anvendt generell likevektsmodell for norsk økonomi som er utviklet av Statistisk Sentralbyrå. Formålet til denne modellen er å beskrive langsiktige økonomiske framskrivninger av norsk økonomi for å kunne analysere effekten energi- og miljøpolitikk.
Et delmål for modellen har vært å utvikle en ny simuleringsmodell for norske husholdningers forbrukeratferd med fokus på valg av transporttjenester. Fokuset i oppgaven ligger derfor på å utvikle en konsummodell som kan inngå i SNoW-No modellen. Dette arbeidet innebærer å modellere husholdningenes etterspørsel etter alle varer og tjenester med en dekomponering av transporttjenester.
I arbeidet mitt med å utvikle en ny modell har jeg vurdert alternative modelleringer av husholdningenes transport. Den valgte modellspesifikasjonen modellerer valg mellom moderne bilteknologier, kollektivtransport, i tillegg til sykkel, og inneholder et skille mellom lokal- og fjerntransport, bytransport og transport i spredtbygde strøk. Konkret vil det derfor være mulig å analysere effekten av miljøtiltak på lokal luftkvalitet og klimagassutslipp i én og samme modell.
Modellen har jeg programmert i Excel og består av ulike regneark med modellens rekursive ligningssystem. Konsumsystemet i modellen er basert på standard konsumentteori, separabilitet og CES-nyttefunksjoner (Constant Elasticities of Substitution). Parameterverdiene har jeg kalibrert mot nasjonalregnskapsdata og tidligere studier om priselastisiteter. For å kvantifisere utslippseffekter har jeg brukt ulike utslippsintensiteter for forskjellige typer klimagassutslipp, samt lokale utslipp fra husholdningenes transport.
Det ferdig kalibrerte modellen brukes til å simulere etterspørselseffekter av ulike miljøpolitiske tiltak for å kartlegge potensiale for å redusere miljøkostnaden fra husholdningenes transport. De numeriske beregningene demonstrerer at det er mulig å vri konsumsammensetningene av husholdningenes transport i en mer miljøeffektiv retning ved bruk av miljøpolitiske tiltak. De ulike prissimuleringene illustrerer også at det kan oppstå motstridene miljøeffekter mellom klimahensyn og prioriteringer om god luftkvalitet i byene.