Er bilkjøring en rettighet på lik linje med god helsehjelp?
Bilavgifter som reflekter alle kostnadene bilkjøring påfører samfunnet, vil bidra til en mer rettferdig fordeling av disse kostnadene.
CREE forsker Katinka Holtsmark, postdoktor, Økonomisk institutt, Lars Böcker, postdoktor, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi og CREE forsker Tanja Winther, professor, Senter for utvikling og miljø, alle Universitetet i Oslo.
Kom med løsninger på utslippskutt
Unni Berge savner konkrete tiltak fra Holtsmark, Böcker og Winther
Unni Berge, leder kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening
Nei, vi har ikke glemt behovet for å kutte utslipp
Holtsmark, Böcker og Winther svarer Berge. De poengterer at de mener det er flere ting å tenke på en kun type bil.
CREE forsker Katinka Holtsmark, Økonomisk institutt, Lars Böcker, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi og CREE forsker Tanja Winther, Senter for utvikling og miljø, alle Universitetet i Oslo.
Norsk Elbilforening med løse påstander
Leiv Arne Marhaug spør om Unni Berge påstand om at norsk elbilpolitikk er bilig klimapolitikk er riktig.
Leiv Arne Marhaug, styreleder Energigass Norge
Elbil er stadig billigere klimapolitikk
Erik Lorentzen argumenterer for at elbil er stadig billigere klimapolitikk.
Erik Lorentzen, leder for fag og rådgivning i Norsk elbilforening
Elbilene er svært dyr klimapolitikk
Geir Bjertneæs argumentere for at avgiftsfritakene for elbiler er et svært kostbart klimatiltak. Rapporter fra Miljødirektoratet og TØI kan ha ledet norske politikere til å tro det motsatte.
CREE forsker Geir H. M. Bjertnæs, Statistisk sentralbyrå
Nødvendig elbilsatsing
Erik Lorentzen vurdere Miljødirektoratets rapporter anderledes enn Bjertnæs.
Erik Lorentzen, leder fag og rådgivning Norsk elbilforening
Unødvendig elbilsatsing
Geir Bjertneæs er uenig i Lorentzen sin vurdering av nødvendigheten av dagens elbilsatsing.
CREE forsker Geir H. M. Bjertnæs, Statistisk sentralbyrå