Norsk klimautvalg omtalt i Forbes.com

De seks store hjelpeorganisasjonene i Norge nedsatte i vinter et ekspertutvalg som skulle se på klimafinansiering, dvs. finansiering av klimatiltak fra i-land til u-land. Snorre Kverndokk var med i dette utvalget. I Parisavtalen har i-land forpliktet seg til klimafinansiering, både tilpasning og utslippsreduksjoner, på 100 milliarder dollar årlig fra 2020, noe som ennå ikke er oppnådd. I tillegg tas mange av disse midlene fra bistandsbudsjettene både i Norge og andre steder, slik at det ikke er mye friske statlige penger til dette. I tillegg viser flere studier at beløpet nedsatt i Parisavtalen er agt under behovene i u-land. Dette har skapt bekymring hos hjelpeorganisasjonene. Rapporten som ble framlagt i vår, konkluderer med at Norge har mulighet til å spille en fremtredende rolle når det gjelder klimafinansiering. Den har fått mye medieomtale, bl.a. i magasinet Forbes:

What Should Norway Do With An Extra $170 Billion From Oil And Gas Revenues? (forbes.com)

Robert G. Eccles, Contributor - Tenured Harvard Business School professor, now at Oxford University.

Publisert 2. aug. 2023 11:35 - Sist endret 3. sep. 2023 17:04